Exchanges. Uses of cultural studies by sociology; Allers-retours. Les usages des cultural studies par la sociologie
In: SociologieS: revue scientifique internationale
ISSN: 1992-2655
11 Ergebnisse
Sortierung:
In: SociologieS: revue scientifique internationale
ISSN: 1992-2655
International audience ; Cultural policies and public cultural expenses have often, in the 80's and 90's, been legitimated by local and national government by emphasizing the economic contribution of culture and arts, either directly (as an economic sector per/se) or indirectly (by increasing the attractiveness of a place for tourists or enterprises).In the past decade, this discourse underwent a considerable change, in the context of both the economic crisis and the increasing social and ethnic diversity of Europe, notably of its large cities.In this context, metropolitan cultural policies are ready to point atthe "social" and integrating function of cultural institutions and events. Art is to provide communication, distraction, solace, but also social cement to increasingly hybrid societies.There is no will anymore to bring underprivileged categories of the population to major works of art considered asvaluable, yet untouchable good. Today the real need seems to be to bring culture in its various andexpanding forms to populations which are increasingly mixed socially, ethnically and nationally'speaking. What'appears to be a new paradigm of cultural policies in Europe raises some questions. How do authorities argue and elaborate their discourse around this social function of culture? What permanent features and local characteristics of these discourses can beidentified? Which audiences are precisely aimed at, and how? Which cultural and artistic production is defined in these project ? Mainly based on detailed analyses of discourses and of catalogueof measures formulated by the cultural management of cities in France, Belgium, Germany and Switzerland, this paper aims to understand the changes that public discourse on culture – and culture itself is undergoing in Europe's new cultural policies.
BASE
In: L' observatoire: observatoire des politiques culturelles, Band 35, Heft 1, S. 52-55
ISSN: 2553-615X
In: L' observatoire: observatoire des politiques culturelles, Band 34, Heft 2, S. 74-75
ISSN: 2553-615X
In: Loisir & société: Society and leisure, Band 44, Heft 1, S. 1-9
ISSN: 1705-0154
In: Kunst und Gesellschaft
Kunst steht im Zentrum der Öffentlichkeit: Skulpturen, Installationen, Interventionen und Happenings im städtischen Raum; bestehende oder geplante prestigeträchtige Kunst- und Kulturhäuser; öffentliche Dispute um Kunst und Kultur als mögliche Akteurinnen oder Außenseiterinnen von sozialen, politischen, ökonomischen und digitalen Revolutionen; Kunstwerke und Kulturinstitutionen als Projektionsfläche für das verheißungsvolle Versprechen von mehr Demokratie, sozialer Kohärenz oder politischer Neuerungen - Kunst wird heute, vielleicht mehr denn je, öffentlich ausgestellt und exponiert, diskutiert und kritisiert, hofiert und idealisiert. Die Beiträge dieses Bandes untersuchen dieses Phänomen anhand verschiedenster Analyseansätze und am Beispiel unterschiedlicher Kunstsparten. Der Inhalt · Kunst(-soziologie) und die Grenze zur Öffentlichkeit · Kunst im Stadtraum zwischen Partizipation und Provokation · Kunstrezeption zwischen Vermittlung und Distinktion · Kunst in Netzwerken und anderen Relationen · Kunst durch Konsekration und Kontroversen Die Zielgruppen · Kunst- und KultursoziologInnen · Kunst- und KulturwissenschaftlerInnen · Kunst- und Kulturinteressierte Die Herausgeber Dr. Dagmar Danko ist Sprecherin des DGS-Arbeitskreises "Soziologie der Künste". Dr. Olivier Moeschler arbeitet als Soziologe an der Universität Lausanne. Dr. Florian Schumacher ist Direktor des Global Studies Programme am Institut für Soziologie der Universität Freiburg
International audience ; Skulpturen, Installationen, Interventionen und Happenings im städtischen Raum; bestehende oder geplante prestigeträchtige Kunst- und Kulturhäuser wie Museen, Stadttheater oder Bibliotheken; in den Medien geführte Debatten um Globali- sierung, Vermarktung, Digitalisierung von Kunst und Kunstwerken; ö entliche Dispute um Kunst und Kultur als mögliche Akteurinnen oder Außenseiterinnen von Revolutionen, seien es politische oder digitale; Kunstwerke und Kulturins- titutionen als Projektions äche für das verheißungsvolle Versprechen von mehr Demokratie, sozialer Kohärenz oder politischer Neuerungen – Kunst wird heute, vielleicht mehr denn je, ö entlich ausgestellt und exponiert, diskutiert und kriti- siert, ho ert und idealisiert.So schien es uns zumindest, als wir die Idee einer Tagung zu diesem ema lanciert haben, deren Beiträge das Kernstück dieses Bandes darstellen.
BASE
Tagungsband ; International audience ; Skulpturen, Installationen, Interventionen und Happenings im städtischen Raum; bestehende oder geplante prestigeträchtige Kunst- und Kulturhäuser wie Museen, Stadttheater oder Bibliotheken; in den Medien geführte Debatten um Globalisierung, Vermarktung, Digitalisierung von Kunst und Kunstwerken; öffentliche Dispute um Kunst und Kultur als mögliche Akteu-rinnen oder Außenseiterinnen von Revolutionen, seien es politische oder digitale; Kunstwerke und Kulturinstitutionen als Projektionsfläche für das verheißungsvolle Versprechen von mehr Demokratie, sozialer Kohärenz oder politischer Neuerungen – Kunst wird heute, vielleicht mehr denn je, öffentlich ausgestellt und exponiert, diskutiert und kritisiert, hofiert und idealisiert. So schien es uns zumindest, als wir die Idee einer Tagung zu diesem Thema lanciert haben, deren Beiträge das Kernstück dieses Bandes darstellen. Im Dezember 2012 fand die Veran-staltung unter dem Titel »Kunst und Öffentlichkeit – L'art en public – Art in Public« an der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg statt. Organisiert wurde sie durch den Arbeitskreis »So-ziologie der Künste« der Sektion Kultursoziologie der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (DGS) und das »Forschungskomitee Kunst-und Kultursoziologie« (Foko-KUKUSO) der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie (SGS). 1 Ziel dieser Tagung war es, die Akteure beider, vergleichsweise junger Netzwerke zusammenzubringen, um ihnen eine Plattform zu bieten, ihre Forschungsprojekte aneinander vorstellen zu können. Dabei wurde absichtlich nicht ›Kunst im öffentlichen Raum‹ als Titel gewählt, ein Ausdruck, der in der deutschen Sprache für eine bestimmte Art von Kunst steht, die wir nicht – zumindest nicht ausschließlich – im Blick hatten. Es ging uns um das Öffentliche (in) der Kunst, um das, was Dietmar Kammerer jüngst als »Publicum« bezeichnete, »denjenigen Punkt, an dem Kunst und Öffentlichkeit konvergieren und Eigenschaften, Inhalte, Wahrnehmungen, usw. austauschen, vermit-teln, transferieren oder ...
BASE
In: Sociology of the Arts
In: Springer eBook Collection
1. Introduction; Andrea Glauser, Patricia Holder, Thomas Mazzurana, Olivier Moeschler, Valérie Rolle and Franz Schultheis -- Part 1. Creators in the Market: Artists between Aesthetics, Critique and Trade -- 2. Patrick Modiano, Between the Fields of Limited Production and Large-Scale Production; Clara Lévy -- 3. A Star Down-to-Earth: On Social Criticism in Popular Culture; Désirée Waibel and Robert Schäfer -- Part 2. Artistic Career Paths: Trajectories and Inequalities in the Market -- 4. Art Workers, Inequality and the Labour Market: Values, Norms, and Alienation Across Three Generations of Artists; Orian Brook, Dave O'Brien and Mark Taylor -- 5. Visual Artists' Professional Situations and Trajectories Between Institutions and the Market; Pierre Bataille, Johannes M. Hedinger and Olivier Moeschler -- 6. The Art Market – Art's Incomplete Mirror: Artistic Action's Guiding Principle and their Consequences for the Art Market; Linda Dürkop-Henseling -- Part 3. The Economy of Idiosyncrasy: Art Dealers and the Commodification of Individuality -- 7. When Market Promotes Individuality: Arts in Early Modern Japan from the Macrosociological Perspective; Takemitsu Morikawa -- 8. The Art Market Facing New Connoisseurship: The Reception of Pieter Brueghel the Younger at Auction; Anne-Sophie Radermecker -- 9. Collective-Artists: Actors on the Margins of the Global Field of Contemporary Art; Séverine Marguin -- Part 4. Marketable Art: Galleries and Gallery Owners as Central Intermediaries -- 10. Hierarchies and Divisions in the Subfield of Gallery Owners: A Research on Art Galleries in Milan; Anna Uboldi -- 11. Mapping the Professional Self-Concepts of Gallery Owners: A Typology; Michael Gautier -- 12. The Diffusion of Galleries in China (1991-2016); Linzhi Zhang -- Part 5. Market Assessments: The Increasing Role of Art Rankings -- 13. Magic Index on the Wall: Who is the Most Valuable Artist of Them All?; Nathalie Moureau -- 14. Can Contemporary Art Galleries Be Ranked? A Sociological Attempt from the Paris Case; Alain Quemin -- Part 6. Features of the Art Market in Advanced Capitalism: From Established to New Patterns? - 15. The Art Fair Boom and its Contradictions; Erwin Single -- 16. Art Meets Capitalism: In Praise of Promising Potentialities; Denis Hänzi -- 17. The Art, the Markets, and Sociology: Concluding Remarks; Franz Schultheis.